Головна » Статті » Розвиток мовлення » Мова

Твір-роздум про вчинки людей
Твір-роздум про вчинки людей

Твір-роздум — це зв'язний текст, який характеризується логічно послідовним (як доказ чи пояснення чогось) рядом думок, міркувань і висновків на певну тему. Написання твору-роздуму формує в учня уміння дискутувати, висловлювати та обґрунтовано захищати свої погляди на вчинки людей, переконливо спростовувати помилкову думку, критично аналізувати власну поведінку.

Нагадаємо, що роздум складається з трьох частин:
Теза — основне твердження, чітко сформульована думка, правильність якої треба довести. Докази — аргументи, що підтверджують істинність основної думки за допомогою фактів і логічних доведень.
Висновок —те, що випливає з доказів (узагальнення); остаточна думка про що-небудь; підсумок, міркування.

Вчинок — дія, що складається з таких елементів: мотиву (спонукання, зацікавленості), наміру, мети, власне дії, наслідків, самооцінки людиною вчиненого та її ставлення до оцінки інших.
Поведінка — сукупність вчинків та дій людини, здійснюваних нею протягом відносно тривалого періоду. Поведінка охоплює усі вчинки людини в цілому, незалежно від того, навмисні вони чи ненавмисні, а також колективу, організації чи великої маси людей, що виявляють різні сторони характеру.

Словничок з етики
Вчинки — добрі-погані, гідні—негідні, достойні поваги, несумісні зі здоровим глуздом, варті наслідування, навмисні-ненавмисні.
Поведінка — пристойна, хороша, гідна, дивовижна, невиправдана, етична.

План
1. Хто здійснив вчинок?
2. Як він сам сприймає свій вчинок?
3. Що інші думають про це?
4. Яке твоє враження?
5. Чому саме так розцінюєш вчинок?
6. Що побажав би ровесникам?

Прочитай текст і напиши свій твір-роздум про вчинок персонажа.

Зауваги
♦    Не підмінюй роздум іншими типами зв'язного викладу.
♦    Підпорядковуй головну думку (тезу) темі висловлювання.
♦    Не допускай мовних штампів і трафаретних початків.
♦    Добирай переконливі докази.
♦    Будуй роздум композиційно закінченим і логічним.
♦    Дбай про мовну виразність.

Завдання
Прочитай текст. Напиши роздум про те, як оцінюєш вчинок Ніни або вчинок Михайла (на вибір).

Іменини

Сьогодні — день народження Ніни. Прийшли гості. Мама накриває стіл білою скатертиною. Ніна подумала: це ж бабуся сяде за стіл. їй вісімдесят років. У бабусі тремтять руки. Несе ложку бабуся — ложка дрижить, крапельки падають на стіл. Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі: в Ніниної бабусі руки тремтять. Ніна тихенько сказала мамі:
—    Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не сідає.
—    Чому? — здивувалась мати.
—    У неї руки тремтять. Капає на стіл...
Мама зблідла. Не сказавши ні слова, зняла зі столу білу скатертину і сховала в шафу.
Довго сиділа мовчки, потім сказала:
—    У нас сьогодні бабуся хвора, тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з Днем народження. Моє побажання: будь справжньою людиною.
(За В. Сухомлинським).

У січовій школі

На перерві чорнявий отаман насупив густі брови, соколом глянув на зніяковілого Михайлика.
—    У нас, кобзаренку, щоб ти знав: дурно каші не їстимеш, хоч і гроші дав. Будеш воду носити, а по обіді миски мити! Бери цебра!
Слухняно кивнувши, Михайлик побіг по великі цебра, що стояли на ґанку.
Коли Михайлик, принісши раз води, біжком повертався з важкими цебрами вдруге, за ворітьми його перестріли хлопці, що сиділи поруч, на лаві.
Веснянкуватий, не кажучи й слова, підставив ножку — Михайлик мало не впав, розхлюпавши воду.
—    А ти чого? Чого? — задихнувся він.
—    А того. Як ти козак — не баба, давай навкулачки.
І, розмахнувшись, одважив такого стусана в груди, що Михайликові застрибали червоні метелики в очах. Він, осліпнувши від люті, кинувся в бійку. Щосили бив кулаками, завзято гамселив то одного, то другого, не чув навіть, як влучають його, доки, нарешті, супротивники, шморгаючи розбитими носами, не сказали: "Годі."
Кров юшила з носа, підбите око запливало ґулею — дарма: хай скаже хто, що він не козак!
За обідом дяк-учитель кинув на нього пильний погляд.
—    Е-е, отроче, тебе вже й охрестили. Хто ж це так?
—    Ніхто, я сам... Біг до криниці ... через колоду перечепився...
(За М. Пригарою).

Зразок

Дня народження не буде...

Кожна дитина любить святкувати свій день народження. Ніна теж хотіла відзначити його разом з рідними. Вона хотіла, аби все було дуже гарно. До неї мали прийти подруги. Ніна попросила маму, щоб бабуся не сідала зі всіма за стіл. Напевно, дівчинка і не думала, що вона образила і маму, і бабусю.
Мамі було дуже прикро за свою дочку. Може, вона подумала, що теж буде незабаром бабусею. Мама вчинила правильно — відмінила святковий обід. Ніна сама повинна догадатись чому.
На мою думку, Ніна — погано вихована і некультурна. До старших завжди треба ставитися з повагою. Якщо навіть і щось не подобається, краще промовчати. Ніколи не варто забувати, що ми теж будемо і мамами, і бабусями. Нам теж буде образливо, коли нас ображатимуть діти. Мені вчинок Ніни не сподобався. Вона думала тільки про себе, аби їй було добре.
Я б побажала усім своїм ровесникам з більшою повагою ставитись до мам і бабусь. Який би в них не був прикрий характер, вони — наші рідні, милі. Любімо їх за те, що вони є на цьому світі.


Зразок


Хлопцеві жалітися не личить

Події, описані в оповіданні, відбуваються на шкільній перерві. З тексту видно, що це було, мабуть, дуже давно. Проте такі випадки трапляються і в сучасних школах. Новачків завжди випробовують на силу та характер.
Я думаю, що немає хлопців, які хоча б раз у житті не бились. Тільки битися треба чесно і знати за що. Михайлик слухняно взяв відра і пішов по воду. Хлопці зробили йому підніжку. Я впевнений: Михайлик вчинив правильно, що почав захищатись. Якби він розплакався і почав канючити про допомогу, хлопці просто над ним посміялися б і не прийняли до гурту.
Молодець Михайлик, що з таким виглядом не посоромився прийти в клас. У нього юшила кров з носа, було підбите око, але він тішився, що вчинив, як справжній козак.
Дяк-учитель, глянувши на нового учня, відразу зрозумів, яка з ним трапилась пригода. Проте Михайлик не видав хлопців, а сказав, що біг до криниці і зачепився за колоду.
Мені вчинок хлопця сподобався. Я впевнений, що у нього буде багато друзів.
Я побажав би усім хлопцям бути такими, як Михайлик, — ніколи ні на кого не жалітись, а мужньо триматись. Ми, хлопці, мусимо бути сміливими і чесними, щоб захищати себе і рідних людей.




Категорія: Мова | Додав: ychitel (13.03.2012)
Переглядів: 44981 | Теги: розвиток мовлення, твір-роздум, про вчинки людей | Рейтинг: 3.8/42