Головна » Статті » Розробки уроків » Мова

8 клас. Типи словосполучень

Урок  6

Тема:  ТИПИ СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ

Мета:  поглибити знання учнів про словосполучення, його будову, дати поняття учням про типи підрядного зв’язку у словосполученнях; розвивати їх вміння аналізувати словосполучення; сприяти розвитку логічного мислення в учнів; виховувати самостійність у навчанні.

Обладнання: підручник, робочий зошит для 8 класу.

Хід уроку

І. Організаційний момент (повідомлення теми і мети уроку)

ІІ. Мотивація навчання школярів (повідомлення завдань уроку)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 52).

Випишіть із поданих сполучень слів тільки ті, які є словосполученнями.

Тримати за руку, тримати язик за зубами, енергійні рухи, радо вітають, відповідно до вимог, ти скажеш, повернувшись засвітла, інші питання, новини тижня, вдень і вночі, нехай повідомить, наша родина, яскраві малюнки, за тридев’ять земель, кава або чай.

Якщо ви правильно виконали завдання, з перших букв записаних словосполучень складеться закінчення вислову давнього грецького філософа Платона: «Основа всякої мудрості – терпіння».

2. Вправа 55, ст. 31.

Визначте головне слово в поданих словосполученнях і запишіть їх у такій послідовності: а) іменникові, б) прикметникові; в) числівникові; г) займенникові; ґ) дієслівні; д) прислівникові.

Барвистий килим, вдячний нам, першою з причин, в якомусь із сіл, читав уголос, не зробивши ніяк, зовсім навмання, вода із ставка, щедрий без міри, двоє зі Львова, нікого з міста, виготовлений зі скла, ближче до грядок.

Іменникові

Прикмет-никові

Числівникові

Займенникові

Дієслівні

Прислівникові

Барвистий килим

Вдячний нам

Першою з причин

В якомусь із сіл

Читав уголос

Зовсім навмання

Вода із ставка

Щедрий без міри

Двоє зі Львова

Нікого з міста

Не зробивши ніяк

Ближче до грядок

 

 

 

 

Виготовлений зі скла

 

Якщо в правильно виконали завдання, з останніх букв останніх слів записаних словосполучень складеться початок прислів’я: «Мамина ласка як сонце».

IV. Сприйняття і засвоєння матеріалу

1. Вступне слово вчителя (про типи словосполучень).

2. Робота з підручником (читання правил ст. 32).

У словосполученні слова можуть з’єднуватися трьома видами підрядного зв’язку: узгодженням, керуванням, приляганням.

Узгодження – це такий вид підрядного зв’язку, при якому залежне слово вживається в тому самому роді, числі й відмінку, що й головне слово.

Наприклад, у словосполученні перший урок залежне слово перший узгоджується з головним словом урок у роді, числі й відмінку.

При узгодженні зміна головного слова зумовлює зміну залежного слова: рясний дощ – рясного дощу, рясним дощем, рясні дощі.

Керування – це такий вид підрядного зв’язку, при якому головне слово вимагає від залежного певної граматичної форми.

Наприклад, у словосполученні милуватися краєвидом головне слово милуватися вимагає від залежного слова краєвидом орудного відмінка без прийменника.

При керуванні зміна форми головного слова не вимагає зміни форми залежного слова: відпочиваю на березі – відпочиваєш на березі, відпочиваємо на березі.

Прилягання – це такий вид підрядного зв’язку, при якому залежне слово, будучи незмінним, з’єднується з головним тільки за змістом. Наприклад: голосно співає, сидить насупившись.

 

3. Вправа 38, ст. 17 з робочого зошита для 8 класу.

Запишіть словосполучення у дві колонки залежно від того, яким способом зв’язку вони поєднані.

Сильний страх, військових загонів, напасти на слід, високе небо, вид спорту, хороший лікар, безмежні землі, любити двох, намалювати коло, першокласний пілот, вечірні роси, поїхати з другом.

Узгодження

Керування

Сильний страх

Напасти на слід

Військових загонів

Вид спорту

Високе небо

Любити двох

Хороший лікар

Намалювати коло

Безмежні землі

Поїхати з другом

Першокласний пілот

 

Вечірні роси

 

 

Підкресліть останню букву в останньому слові словосполучень і прочитаєте продовження вислову Г.Сковороди: «Найгірша хвороба хворіти духом».

4. Вправа 39, ст. 17 з робочих зошитів для 8 класу.

Запишіть словосполучення у дві колонки, залежно від того, яким способом зв’язку вони поєднані.

Книга з бібліотеки, наблизитись до річки, вірно служити, свято праці, знаходитись недалеко, вчитель фізики, зшити поспішаючи, писати грамотно, дивитися на картину, сховати надовго.

Керування

Прилягання

Книга з бібліотеки

Вірно служити

Наблизитись до річки

Знаходитись недалеко

Свято праці

Зшити поспішаючи

Вчитель фізики

Писати грамотно

Дивитися на картину

Сховати надовго

Підкресліть другу від початку букву у першому слові кожного словосполучення і прочитаєте початок українського прислів’я: «Навчи інших – і сам навчишся».

V. Повторення вивченого (ненаголошені голосні е, и, о)

Словниковий диктант.

Величезний, клекотіти, несу, тримати, степовий, левада, зелень, селезень, дерево, козеня, семеро, вересень, справедливий, дрижати, глитати, кришити, чотирнадцять, зозуля, весло, промовець, апельсин, делегат, зимовий, голубка.

VI. Підсумок

Бесіда:

-          Що ми називаємо словосполученням?

-          Які є типи словосполучень за частиною мови головного слова?

-          Які є типи словосполучень щодо вираження залежного слова?

-          Які є типи підрядного зв’язку словосполучення?

VII. Домашнє завдання: вправа 58, ст. 32; правило ст. 32.

Запишіть у три стовпчики подані словосполучення: а)з узгодженням; б) із керуванням; в) із приляганням.

Складна проблема, пливти проти течії, усміхаючись запитав, звичка запізнюватися, вибачити товаришеві, ускладнити завдання, сорокова річниця, зжата нива, дивись на мене, оцінити роботу, підійшов ближче, знайдений скарб, ойкав щоразу, наш знайомий, в’язання гачком.

Якщо ви правильно виконали завдання, з других букв перших слів записаних словосполучень складеться початок прислів’я : «… хвостик хвалить».


Категорія: Мова | Додав: ychitel (23.07.2012)
Переглядів: 12293 | Рейтинг: 3.2/5