Головна » Статті » Розробки уроків » Мова |
Урок 5 Тема: СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. ГОЛОВНЕ І ЗАЛЕЖНЕ СЛОВО Мета: поглибити вивчене про словосполучення, його види; розвивати вміння визначати сполучення слів; виховувати самостійність у навчанні. Обладнання: підручник, картки з вправами 1, 2, 3; робочий зошит для 8 класу. Хід уроку І. Організаційний момент (оголошення теми і завдань уроку) ІІ. Мотивація навчання школярів Перевірка домашнього завдання. Вправа 30, ст. 19.
Рідний батько – це найвища святиня в світі. ІІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу 1. Слово вчителя. Словосполучення – синтаксична одиниця, що утворюється у результаті поєднання двох або більше повнозначних слів засобом підрядного зв’язку (високий чоловік, лист до брата, приємний мені, розмовляти пошепки). Словосполучення складається найменше з двох слів: головного і залежного. Воно ще називається простим (непоширеним). Головне слово визначає вживання залежного слова у тій чи іншій формі. Якщо від головного слова залежить не одне, а більше слів, то таке словосполучення складне (поширене). Головне і залежне слова пов’язані в словосполученні за змістом і граматично. Граматичний зв'язок у ньому виражається за допомогою залежного слова (широким полем) або закінчення і прийменника (іде в бібліотеку). Незмінні слова (прислівники, дієприслівники, неозначена форма дієслова) зв’язуються з головним за змістом (приніс швидко). Будова кожного словосполучення залежить від того, які частини мови виступають у ролі головного і залежного слів і яку форму вони мають. Наприклад, у словосполученнях веселе свято, крутий берег залежне слово – прикметник, а головне – іменник, який визначає форму прикметника (веселе – с.р., одн., наз. в.; крутий – ч.р., одн., наз. в.). Залежно від того, якою частиною мови виражене головне слово, словосполучення бувають: 1) іменникові: іскристий сніг; 2) прикметникові: мокрий від дощу; 3) числівникові: п'ятнадцять зошитів; 4) займенникові: сам по собі; 5) дієслівні: носити воду; 6) прислівникові: досить швидко. За способом пояснення головного слова словосполучення бувають: 1) додаткові (залежні слова відповідають на запитання непрямих відмінків): турбуватися про малят; 2) означальні (залежні слова відповідають на питання який? чий?): читання вголос; 3) обставинні (залежні слова відповідають на запитання різних обставин): розцвітати навесні. В українській мові є словосполучення, які виступають як один нерозкладний член словосполучення: проливати крокодилові сльози (головне слово – проливати, а залежна частина – крокодилові сльози). Це стійке лексичне словосполучення. Спільне значення всіх словосполучень, які мають однакову будову (тобто частини мови в ролі головного і залежного слів), називається їх граматичним значенням. Наприклад, однакове граматичне значення мають словосполучення дивитися кінофільм, вишивати сорочку, бо головне слово в них (виражене дієсловом) називає дію, яка переходить на предмет. 1) підмет і присудок (йде дощ); 2) однорідні члени речення (сиділа і слухала); 3) фразеологізми (байдики бити); 4) поєднання прийменників із іменниками (із пропозицією) чи займенників з прийменниками (до них), дієслова з часткою (таки зробив), складені форми слів (буду навчатись, найбільш здатний); 5) сполучення з відокремленими членами (стоять, укриті снігом). Такі поєднання називаються сполученням слів! 2. Робота з підручником (читання правил ст. 29 – 30). 3. Тренувальні вправи (картки):Вправа 1. Визначте, які з наведених поєднань не є словосполученнями. Укласти угоду; архіви й бібліотеки; на арені; творча робота; розуміти й відчувати; вода спадала; буду навчатись; духовний розвиток; протягом року; хліб і сіль; ранок позначався змінами; не більше чотирьох годин; необхідність порятунку; по пагорбах і долах; більш досвідчений; небо, оповите хмарами; рідне слово; деякі із своїх; упродовж століття; звернутися з листом; найменший у сім’ї; троянди й виноград; висловити надію; парко й духмяно; сидять, притулившись один до одного; на землі й на небі; думки, навіяні вітрами.
Вправа 2. Випишіть усі словосполучення з тексту і зробіть їх синтаксичний розбір. Фінвал Цей кит розповсюджений в холодних і помірних водах усіх океанів. У тропічні і субтропічні води не запливає. Влітку в пошуках їжі наближається до полярних льодів. Досягає довжини до 27 м і маси 100 т! За розмірами фінвал із усіх тварин планети поступається лише синьому китові. На відміну від синього кита фінвал харчується не тільки планктоном, але й переслідує косяки мойви, оселедця та інших риб. За це його називають «оселедцевим» китом.
Цей кит – просте, іменникове, означальне. В холодних водах – іменникове, просте, означальне. В помірних водах – іменникове, просте, означальне. Усіх океанів – іменникове, просте, означальне. Розповсюджений у водах – дієслівне, просте, додаткове. Тропічні води – іменникове, просте, означальне. Субтропічні води – іменникове, просте, означальне. Наближається влітку – дієслівне, просте, обставинне. Наближається у пошуках їжі – дієслівне, складне, обставинне. У пошуках їжі – іменникове, просте, додаткове. Наближається до льодів – дієслівне, просте, додаткове. До полярних льодів – іменникове, просте, означальне. Досягає довжини – дієслівне, просте, додаткове. Довжини до 27 м – іменникове, складне, означальне. Досягає маси – дієслівне, просте, додаткове. Маси 100 т – іменникове, складене, означальне. Поступається за розмірами – дієслівне, просте, додаткове. Поступається лише китові – дієслівне, складне, додаткове. Синьому китові – іменникове, просте, означальне. Із усіх тварин – іменникове, просте, означальне. Поступається із усіх тварин – дієслівне, складне, додаткове. Тварин планети – іменникове, просте, додаткове.
Вправа 3. Запишіть словосполучення, додавши до поданих слів залежні слова. Перемагати ворога, вивчати математику, попрощатися з товаришем, шість парт, працювати мовчки, мова українська, говорити дружно.
4. Вправа 40 з робочого зошита, ст. 17. Знайдіть помилки і запишіть правильно. Дякувати водія – дякувати водієві. В одинадцять годин – об одинадцятій годині. У ліс за грибами – у ліс по гриби. Вибачити товариша – вибачити товаришеві. Хворіти грипом – хворіти на грип. По законах природи – за законами природи. Приймати участь – брати участь. По власному бажанню – за власним бажанням. Підручник по літературі – підручник з літератури.
IV. Підсумок Бесіда: - Що ми називаємо словосполученням? - Які є види словосполучень? Наведіть приклади. - Яке слово у словосполученні головне, а яке залежне? - Які групи слів не є словосполученнями? V. Домашнє завдання: ст. 29 – 30, вправа 52. Випишіть із поданих сполучень слів тільки ті, які є словосполученнями. Тримати за руку, тримати язик за зубами, енергійні рухи, радо вітають, відповідно до вимог, ти скажеш, повернувшись засвітла, інші питання, новини тижня, вдень і вночі, нехай повідомить, наша родина, яскраві малюнки, за тридев’ять земель, кава або чай. Якщо ви правильно виконали завдання, з перших букв записаних словосполучень складеться закінчення вислову давнього грецького філософа Платона: «Основа всякої мудрості - …». | |||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 17587 | Рейтинг: 5.0/1 |