Головна » Статті » Додатковий матеріал до уроків » Додатковий матеріал для уроків літератури |
Загальна характеристика барокової вітчизняної літератури
Уже в XVI ст. у європейських культурах на зміну Ренесансові приходить бароко — один з реалістичних стилів. Бароко (від італ. barоссо — вибагливий, химерний) склалося в Європі в умовах перехідної доби від феодального до капіталістичного ладу (ХVІ-ХVІІ ст.). Основна риса: у творах мистецтва цієї епохи світ відображається в протиставленні матеріального і духовного, емоційного й раціонального, природного і божественного. Основна проблема: пошук відповіді на питання: у чому полягає справжня свобода людини — у її гідності, громадських праваах чи матеріальній незалежності. Розв'язання проблеми: повернення до середньовічних традицій, використання релігійних мотивів. Ускладнення форми творів. Світогляд: природа —
шлях до Бога. Життя людини уявляється залежним від випадку, зовнішніх впливів,
від природи. Теми для своїх творів письменники брали із сучасного життя і в
основному правдиво відображали його. Для художнього відтворення вони добирали з
навколишньої дійсності відповідний матеріал: трагічні події, вияви страждання
людей від урядових утисків, чиновницького беззаконня, невлаштованості побуту,
різних невдач тощо. Герої цих творів — вихідці з усіх станів суспільства, але,
як правило, позначені психічною неврівноваженістю, хворобливими або низькими
пристрастями, пройняті настроями приреченості. Для композиції творів бароко
характерні динамічність, напруженість розвитку подій, ускладненість сюжету і
разом з тим слабкість зв'язку між його частинами, несподівані повороти дії,
раптові переходи від однієї думки до іншої, часом протилежної за змістом,
прагнення сполучати несполучуване: реальне й фантастичне, високе й низьке,
прекрасне й потворне, добро і зло. Риси барокової української літератури
• Центральне місце відводиться Богові. • Релігійне забарвлення всієї культури. • Посилення ролі церкви й держави. • Спроба з'єднати античність із християнством. • Культ «сильної та вищої людини» для служби Богу. • Рухливість, динамізм, потреба в русі, зміні, трагічному напруженні та катастрофі. • Пристрасть до сміливих комбінацій, до авантюри, чудернацького, незвичайного. • Не лякається найрішучішого натуралізму, зображення природи в її суворих, часто неестетичних рисах. • Поруч із зображенням повного життя є й закоханість у тему смерті. Стилістичні риси: прагнення перебільшення, гіперболи, антитези, метафоричність мови, переобтяженість формальними елементами. Жанрова різноманітність бароко. • Полемічна література (твори І. Вишенського). • «Низькі» комедійно-гумористичні жанри (шкільна драма, «різдвяні» й «великодні» вірші-травестії). • «Середні», «вищі» жанри — риторична проза (Клірик Острозький, Мелентій Смотрицький, Кирило Транквіліон-Старовецький). • Епіграматична поезія (Лазар Баранович, циклізований збірник Климентія Зіновіїва, епіграми Івана Величковського). • Ораторська проза (проповіді Іоаникія Галятовського, Дмитра Туптала, Стефана Дворського). Емблематична література (Г. Сковорода в прозових діалогах, віршах унаочнював абстрактні поняття та ідеї). • Історико-мемуарна проза (риси «театральності», риторичність опису в «Літописі» Самійла Величка, «Історія русів»). • Пісенно-інтимна барочна лірика («етикетна» панегірична поезія на честь титулованих осіб, світська лірика, елегія, пісня). Значення бароко як творчого методу в українській літературі Найцінніші надбання бароко — гуманізм, заглибленість у внутрішній світ людини, нетерпимість до зла в усіх його проявах, яскравість викладу художнього матеріалу, динамізм розвитку сюжету, поширення можливостей зображувально-виражальних засобів, продуктивне словотворення тощо — були засвоєні митцями наступного часу. | |
Переглядів: 2503 | Рейтинг: 0.0/0 |