18:19 Синтаксис простого та простого ускладненого речення | |
СИНТАКСИС ПРОСТОГО ТА ПРОСТОГО УСКЛАДНЕНОГО РЕЧЕННЯ Програма курсу за вибором 8 клас (з поглибленим вивченням української мови) Автор: Т. Д. Гнаткович, завідувач кабінету суспільно-гуманітарної освіти Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти; кандидат педагогічних наук.
Пояснювальна записка Рідна мова — найважливіший засіб мислення, спілкування, самовираження особистості. Чим досконаліше людина володіє мовою рідного народу, тим краще вона засвоює готові знання, точніше мислить, повніше реалізує свій інтелектуальний потенціал, швидше налагоджує стосунки з іншими людьми. Державний статус української мови, головні стратегічні документи, що регулюють питання мовної освіти, сучасні науково-методичні концепції її вивчення вимагають глибокого засвоєння мовних норм, підвищення рівня культури мовлення, удосконалення мовленнєвих умінь і навичок учнів. Практика засвідчує, що не всі школярі належним чином володіють нормами української мови, особливо її комунікативно-виражальними засобами, а це негативно позначається на рівні культури їхнього мовлення загалом. Тому особливе місце в шкільному курсі української мови посідає належне опрацювання синтаксису. Адже на синтаксичному рівні мовної системи виявляється функціональна значущість одиниць усіх інших рівнів, їх участь у досягненні комунікативної мети. Серед синтаксичних одиниць реченню належить центральне місце, оскільки воно безпосередньо формує повідомлення. Саме в реченні реалізуються найважливіші функції мови — комунікативна й пізнавальна. Нові проблеми вивчення синтаксису простого речення постають перед учителем у зв'язку із сучасним розумінням загальної мети вивчення рідної мови в школі — сформувати в школярів уміння й навички комунікативно виправдано користуватися мовними засобами в різних стилях, типах мовлення та в різних ситуаціях спілкування. Тому практичне значення вивчення синтаксису простого речення полягає передусім у підвищенні культури мовлення та формуванні мовленнєво-комунікативних умінь і навичок учнів. Крім того, вивчення цього розділу граматики розкриває перед ними багатство засобів мови, її здатність виражати найтонші смислові відтінки не тільки за допомогою лексичного та фразеологічного складу, а й передусім через використання значного пласту синтаксичних конструкцій. Цими причинами й зумовлено актуальність розробки програми курсу за вибором «Синтаксис простого та простого ускладненого речення» для учнів 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів із поглибленим вивченням української мови. Мета курсу — засвоєння учнями знань про основні синтаксичні одиниці та їхні функції в мовленні; формування умінь та навичок доречно й стилістично виправдано вживати їх у висловлюваннях публіцистичного, розмовного, офіційно-ділового, наукового та художнього стилів; збагачення синтаксичної будови мовлення школярів. Завдання курсу: 1) дати ґрунтовні й систематичні знання про функції й значення синтаксичних одиниць простого та простого ускладненого речень у мовленні; 2) удосконалювати мовлення учнів із погляду граматичної правильності побудови синтаксичних одиниць; 3) навчати пунктуаційно правильно оформлювати речення вивчених різновидів; робити синтаксичний розбір простого ускладненого речення; 4) формувати вміння свідомо, комунікативно виправдано, стилістично грамотно користуватися синтаксичними одиницями в різних умовах мовленнєвого спілкування; 5) збагачувати запас синтаксичних моделей синонімічними
відповідниками — паралельними способами вираження граматичного значення в
словосполученні й реченні — з метою активного вживання їх учнями в усному та
писемному мовленні; 6) забезпечити дотримання вимог культури мовлення; 7) виховувати потребу у вивченні рідної мови, удосконаленні власного мовлення. Програму структуровано з урахуванням змінених вимог до навчально-методичних матеріалів цього типу. Кожна з висвітлюваних тем містить перелік головних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки школярів, їхніх знань, умінь і навичок. У процесі формування цього розділу програми використано здобутки сучасної лінгводидактики, зокрема її переорієнтування на комунікативну основу вивчення мови та реалізацію компетентнісного підходу в навчанні. Матеріал до рубрики добирався й компонувався так, щоб одержані школярами звання та вироблені ними вміння й навички спрямовувалися на їх ефективну трансформацію в компетентності, сприяли цілісному інтелектуальному, морально-духовному й культурному розвитку особистості, формуванню в неї здатності швидко реагувати на запити часу, визначати й розв'язувати питання мовно-мовленнєвої проблематики. Програмовий
зміст організовується відповідно до логіки висвітлення синтаксичної теорії, яка
склалася в національній лінгвістичній традиції; при цьому враховано специфіку
вивчення синтаксису в шкільному та вузівському курсах мови, як і дані
сучасного академічного мовознавства. Зі змістового та структурного погляду
програма не дублює чинної програми з української мови, а пропонує поглиблену
модель опрацювання синтаксичного матеріалу школярами відповідної профільної
спеціалізації. Цьому
значною мірою сприятимуть рубрики «Міжтемні зв'язки», «Міжпредметні зв'язки»,
«Культура мовлення», де зосереджено головні відомості про своєрідні перетини в
мовному матеріалі, зумовлені єдністю й цілісністю мовної системи та методики її
вивчення, визначено напрями посилення мовної, мовленнєвої та соціокультурної
ліній навчального процесу з української мови. Програма містить орієнтовне календарно-тематичне планування занять курсу, яке сприятиме оптимальному визначенню вчителем часу вивчення окремих блоків тем і їхніх частин. Головний критерій визначення часового формату кожної з тем — їхня важливість у синтаксичній теорії, інформаційна насиченість і складність для сприйняття школярами цього віку. Пропонований розподіл часу має рекомендаційний характер, тож учитель може вносити в нього певні зміни, мотивовані специфікою організації навчального процесу в кожному конкретному закладі освіти чи навчальній групі. Доповненням до планування занять є перелік тем соціокультурної лінії, який передбачає зорієнтованість на матеріал з історії національної культури. Уважаємо, що це неодмінно розширить поінформованість молодих поколінь щодо культурного процесу в Україні, компенсує нестачу відповідного матеріалу в навчально-виховйому процесі. Мовленнєву змістову лінію вивчення мови слід орієнтувати на чинну програму, оскільки саме вона відображає головні напрями комунікативного переорієнтування мовної освіти. Для оцінювання навчальних досягнень учнів, які будуть
засвоювати програму цього курсу, рекомендується застосовувати критерії, котрі
пропонує чинна програма з української мови. Форми й методи організації
навчальної діяльності за програмою та форми підсумкового контролю вчитель
добирає на власний розсуд, проте неодмінно має враховуватися вимога активного
переорієнтування навчально-виховного процесу на особистішу основу й реалізацію
компетентнїсного підходу до освіти, "що супроводжується зростанням частки
самостійної роботи школярів, використанням інноваційних освітніх технологій,
активних форм Діяльності, поглибленням характеру вивчення української мови. Курс за вибором розраховано на вивчення протягом одного року (35 год, одне заняття на тиждень).
Програми курсів за вибором і факультативів з української мови. | |
|
Всього коментарів: 1 | ||
| ||