Головна » 2013 » Червень » 19 » Рефрен
12:40
Рефрен
РЕФРЕН

1. Рефрен - уривок тексту, який час від часу повторюється, допомагаючи тіснішому об'єднанню його компонентів і наголошуючи на певному аспекті думки.
2. Рефрен (франц. refren) - приспів, композиційний прийом, що служить концентрації семантичних нюансів, наголошення на основній ідеї поетичного твору, здійснюється повторенням у кінці кожної строфи, компактної одиниці ритмічного членування твору, слова, рядка чи цілої строфи, що концентрує головну ідею.
3. Рефрен (чи приспів у пісні) - це рядок чи кілька рядків, які повторюються (іноді з незначними змінами) у кінці кожної строфи (куплета) чи групи строф вірша.

Наприклад:

Та орав мужик край дороги, /2
Гей, цоб! Цабе, рябий, трру!
Край дороги!
Та воли в нього круторогі, /2
Гей, цоб! Цаб, рябий, трру!
Круторогі!
З народної пісні

Ой вийди, місяцю,
Ой вийди, місяцю, /2
Ти на нашу вулицю, /2
Ой на нашій вулиці, /2
А всі хлопці - молодці, /2
Ой нема найкращого, /2
Як молодий Іванко! /2
Ой нема найкращої, /2
Як молода Галюня.
"Веснянка"


Здебільшого рефрен підкреслює найважливішу думку твору. У прозових творах рефрен - це фраза, яка час від часу повторюється, щоб наголосити на певній думці, особливо звернути на неї увагу. Прикладом може бути фраза "Я не можу бути самотнім", яка кілька разів повторюється на початку новели М. Коцюбинського "Intermezzo".

Тренувальні вправи

1. Прочитайте поезії. Зясуйте різновиди синтаксичних фігур (повторів). З якою метою, на вашу думку, поети послуговуються цими фігурами?

1. Прости меня, земле, дурість мою.
Прости, коли щось не вмію.
Я дурість ледачу працею вб'ю,
Під зливою дум змужнію.
Літа не чекають. Мій шлях нелегкий,
Спішу все пізнать і збагнути.
Прости мені, земле, коли не такий,
Як треба синам твоїм бути.
В. Симоненко

2. Ти чуєш: плачуть по мені,
Ти чуєш: плачуть за тобою.
У множині і в однині
Тобою плачуть, плачуть мною...
М.Вінграновський

3. Качки летять! Марієчко - качки...
Качки летять! У крилах свище небо...
Важкі соми пригублюють качки,
І жовкне білий світ навколо тебе.
М. Вінграновський

4. Скільки ніжності в Ваших долонях,
Скільки зоряних в зорях казок...
Знов палаю в солодкім полоні,
Знов Сахара, жага і пісок.
Є.Маланюк

5. Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталась тільки надія одна:
Надія вернутися ще раз на Вкраїну,
Поглянуть іще раз на рідну країну.

Поглянуть іще раз на синій Дніпро -
Там жити чи вмерти, мені все одно;

Поглянуть іще раз на степ, могилки,
Востаннє згадати палкії гадки...

Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталась тільки надія одна.
Леся Українка

6. Ніч тиха і темна була.
Я стояла, мій друже, з тобою;
Я дивилася на тебе з журбою,
Нічка тиха і темна була...
Леся Українка

7. Я мушу книжки читати,
Щоб очі мої не осліпли,
Я розмоляти мушу,
Щоб з туги не оніміти,
Я мушу почути пісню.

Щоб оглухнути з тиші,
Я закохатися мушу,
Щоб радість прийшла до мене,
Я друга побачити мушу,
Щоб день мені був ясніший,

Щоб серце не розірвалось,
Я працювати мушу.
Щоб не соромитись хліба,
Я мушу опівночі вмерти,
Щоб рано воскреснути знов!
Д.Павличко

ІІ. До пропусків у поезіях доберіть із довідки приклади фігур (повторів) відповідно до змісту.

Довідка: далеко-далеко; слова (3); не жаль (2); мово (2); зорі не зорі; рано-вранці; жив-поживав; повноти (3).

1. ... тих літ, що як у пастку кинув.
... душі бузковоцвітну вість.
В саду горить багаття горобини,
Але не може хоч когось зігріть.
Б. Чіп

2. І ватра Купала ...
Тут ... І мох не росте.
Впадеш - і надривно зайдуться смереки
Плачем ненароджених наших дітей.
В. Скиба

3. Хто спізнав, що життя - облуда,
Чиє тіло було на кавалки потяте
порозкидуване
той жадає
... добра
... краси
... правди.
Х.Шляга

4. ... електричка
Пролітала по мосту
І гудками сонну річку
Привітала на льоту.
А.Качан

5. ... на світі
Колись один дивак:
Байки розповідати
Великий був мастак.
С. Келар

6. ... моя, калинова сопілко,
Душу милує чарівний твій спів.
... Шевченкова, Лесі Українки
Й інших прославлених наших співців.
О. Цвігун

7. Свобода ... - пречудова,
Коли є хист до того ... .
Здобутки є в свободи ...
В. Красіленко

Примітка: числові позначення в довідці - це кількість вживаних у поезіях слів чи фразових єдностей.

ІІІ. Серед наведених поезій віднайдіть ті, у яких вжито тавтологію.

1. Нічого не снилось.
Не сталось нічого.
Ішли проти вітру,
Не говорили.
І.Павлюк

2. Дощ приїхав до нас нізвідкіль
на несправній старій колісниці,
Коліщата риплять, стугонять,
підїжджаючи ближче і ближче...
Ю. Ус

3. Літа, літа - неначе листя -
Летять, летять у світлу даль,
В моє село, у передмістя,
Де моя радість і печаль.
М.Сіренко

4. Очі дитини - світла довіра,
Чистих емоцій струмінь прозорий.
Очі дитини - в добро наша віра,
В злети душі за високії гори.
П.Голубенко

5. Любім славну Україну,
Любім рідну Неньку,
Любім її доконечно
Всім чистим серденьком.
М.Ткач

6. Твоя доля -
навічно в чорній землі,
Твоя туга -
навічно в чорній землі,
Твоя ніжність -
навічно в чорній землі,
Невсипущість -
навічно в чорній землі!
Р.Лубківський

7. Є люди злі.
В них зуби. наче грати.
Бажання їх - мене замурувати,
Згинь, пропади, зійди з очей, нудота!
Я - вічний сміх. Така моя робота!
М.Сом

8. Ростем багато, так ростем,
Що дістаєм блакить...
Ідуть віки, як день за днем,
І дні, немов віки.
О. Шугай

9. Прощання, прощатись, прощати,
Вдихнути весь світ - і тоді
Душа починає звучати
І світлим, мов чайка, дівчатком
Танцює на темній воді.
І.Жиленко

IV. Прочитайте поезію. На який саме різновид повторів вказує часте використання слова життя в позиції початку речення?

Життя - це...

Життя - це посмішка уранці,
Це фотографія у рамці,
Життя - це посмішка крізь сльози,
Життя - це сонце і морози!
Життя - це квіти навесні,
Життя - це жарти і пісні!
Життя - це когось врятувати,
Життя - це комусь коханим стати!
Життя - залізти на гору,
Життя - злітати на зорю!
Життя - це сонечко зимою,
Трава покритая росою.
Життя - холодні грози літом,
Життя - це бути з цілим світом!
Життя - це страх перебороти,
Це щось зробити, як всі проти!
Життя - в собі знайти все ж сили,
Щоб просто жити... мати крила!
Життя - це полюбити те,
Що ненавидів більш за все!!!
Життя - пробачити образи,
Не згадувати більш ті фрази!
Життя - це витерпіти біль,
Не сипати на рану сіль...
Життя - це полюбити все,
І захід сонця, і себе!
Ірина Мельник

V. Випишіть із тексту поезії слова та словосполучення, що повторюються. Яку художню функцію виконують дані повтори?

Пам'ятай

Пам'ятай!
Ти продовжуєш їх,
Їхні думи, сподіванки, сміх,
Хто загинув в годину лиху.
Пам'ятай!
Ти за них на шляху.
Попід небом оцим голубим
Доспівай замість них, долюби.
І губами торкнись до коси,
І хліба замість них докоси.
Пам'ятай!
Ти - не заспів, ти - спів,
В піднебесся пускай голубів,
Хай тріпочуть на крилах ясних
Замість них,
Замість них,
Замість них,
Ради серця усіх матерів,
Ради краю, що в муках горів,
Ради поля, що сіє ратай,
Ради болю свого -
Пам'ятай!
А.Невідомий

Юніцька Н.М. Теорія літератури в школі. - Х.: Вид. група "Основа", 2012. - 127 с


Категорія: Вивчення теорії літератури | Переглядів: 13306 | Додав: ychitel | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: