Головна » 2012 Серпень 23 » Програма факультативного курсу. 10 - 11 класи. Українська фантастична проза
06:29 Програма факультативного курсу. 10 - 11 класи. Українська фантастична проза | |
УКРАЇНСЬКА ФАНТАСТИЧНА ПРОЗА Програма факультативного курсу. 10-11 класи Автор: Н.М. Логвіненко, старший науковий співробітник лабораторії літературної освіти Інституту педагогіки АПН України, кандидат педагогічних наук. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Пропонована програма факультативного курсу «Українська фантастична проза» призначена для поглибленого вивчення української літератури в старших класах загальноосвітніх навчальних закладів. Специфіка предметів гуманітарного циклу, які є найважливішими засобами виховання людини, сприяє розширенню загальнокультурного світогляду школярів, формуванню особистості. У системі шкільних навчальних предметів література найвідповідальніша за формування свідомості й моралі, високої духовності тих людських чеснот, від яких залежить майбутнє будь-якого суспільства. Фантастична література виступає своєрідним каталізатором людської творчості, будить думку, стимулює пошук. Українські письменники-фан-тасти вважають, що в прогностиці, фантастиці, футурології головне не стільки проблема технізації прийдешнього, скільки проблема гуманізації суспільного буття. «Тяжка доля — бути Людиною. Але й прекрасна! Покликання Людини — вражаюче: одухотворити Всесвіт променем Розуму й Любові» (О. Бердник). Це й визначає «магістральний шлях мрії й перебудови суспільства». Фантастична проза розкриває в читача «вищий рівень космічного мислення, чуття, творчості»; спроможність формування нової людини, нових стосунків, нового суспільства на гуманістичних засадах, що відповідає вимогам часу, завданням освіти XXI ст.; сприяє бажанню вдосконалювати не лише техніку або науку, а насамперед людську особистість, її духовну багатомірність і чутливість, її делікатність та культурну симфонічність як відповідь на розуміння «пастки цивілізованого вибору, у координатах якої перевага надається знеосіблюючому технократизму, а не збереженню екзистенцій самототожності спільноти і розкриттю її потенціалу» (О. Хоменко). В. Бережний упевнений, що «не можна переоцінити того впливу, який справляють ці твори на розум людей, на їхню орієнтацію в житті, світосприймання. Ця суто інтелектуальна література не тільки збуджує уяву, а й заохочує мислити, допомагає кожному, хто звертається до неї, шукати й усвідомлювати своє місце у надскладних системах природи й суспільства». Тематичне й змістове наповнення факультативного курсу здійснено за хронологічним принципом. Програму поділено на розділи відповідно до літературознавчої періодизації розвитку фантастичної прози в Україні як окремого літературного явища. Кожен розділ відкриває оглядова тема про загальні тенденції розвитку фантастичної прози в певний період: 1) XIX ст. - початок XX ст.; 2) 1920-і роки -1940 р. (довоєнний період); 3) 1945р. -1960-і роки (повоєнний період); 4) 1960—1990-і роки (новий період); 5) кінець XX ст. - початок XXI ст. (сучасний період). Визначено теми про життєвий і творчий шлях видатних письменників-фантастів, текстуальне вивчення їхніх творів за поданими анотаціями. Було враховано три основні компоненти, з яких складається література як навчальний предмет: читання й вивчення літературно-художніх творів, вивчення основ теорії та історії літератури, оволодіння літературною мовою. Треба зазначити, що вибір творів для текстуального й самостійного вивчення можна обговорити та визначити колективно, за бажанням учнів, під час з'ясування основних завдань вивчення тематичного розділу. У навчально-виховному процесі факультативних занять перевага надається самостійним формам роботи, оскільки факультативи відвідують учні, які за власним бажанням хочуть глибше знати предмет — твори української фантастичної прози. Мета курсу: • поглиблене вивчення української літератури через вивчення української фантастичної прози як окремого літературного явища; • озброєння учнів методами самостійного оволодіння знаннями про історію розвитку української фантастичної прози, особливості творення різних видів (фольклорної, наукової, історичної, футурологічної, гумористичної, феєричної, фентезійної, науково-популярної) фантастики як літературного жанру; • застосування великої кількості робіт дослідницького характеру, невеликих лекцій (учительських, учнівських, спільних), семінарських занять з учнівськими доповідями та їх обговоренням, завдань творчого характеру; • формування учнівських інтересів, їхньої суспільної активності; • сприяння розвитку творчого ставлення до науки, не тільки філологічної; • використання виховної цінності факультативних предметів, спрямованої на можливість учнів вибирати напрями поглибленої навчальної роботи, на поліпшення взаємозв'язків учнів у класному та шкільному колективах; • виховання людської особистості, її духовної багатомірності й чутливості, її спроможності до збереження самототожності людської спільноти, гуманістичних цінностей нації. Змістове наповнення факультативного курсу дасть змогу повно й широко зреалізувати міжпредметні зв'язки, оскільки різні види фантастичного жанру містять такий обшир інформації, що вдумливий читач не промине проаналізувати їх достовірність або вірогідність, порівняти стан науки певного періоду її розвитку з науковими гіпотезами, які фігурують як реальні явища дійсності в художньому творі. | |
|
Всього коментарів: 0 | |