Синтаксис
Складнопідрядне речення. Варіант 3


    Інструкція
  1. На які типи поділяються складнопідрядні речення?
    З'ясувальні, означальні, обставинні (місця, часу, причини, мети, умови, допусту, способу дії, міри та ступеня, наслідку).
    Підметові, присудкові, з'ясувальні, обставинні (місця, часу, причини, мети, умови, допусту, способу дії, порівняльні, наслідку).
    Підметові, присудкові, додаткові, означальні, обставинні, супровідні.
    Додаткові, означальні, обставинні (місця, часу, причини, мети, допусту, умови, способу дії, міри та ступеня, порівняльні), супровідні.
    Підметові, присудкові, означальні, додаткові, супровідні.

  2. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядною з'ясувальною частиною.
    Не було дня, щоб я тобі не написав (М. Коцюбинський).
    Бажано, навіть потрібно, щоб між автором оригіналу і перекладачем була внутрішня спорідненість (М. Рильський).
    І вогники метались гострозубі, аж тихий тріск од їх шугання йшов (М.Бажан).
    Здається, ти й позаторік тут був та капості мені робив?.. (Л. Глібов)
    Сушилося сіно в покосах, — світ сіном, здавалось, пропах! (І. Нехода)

  3. Визначте складнопідрядне речення з підрядною означальною частиною.
    Подумайте, яка цивілізація тут загинула, — вона гуде під ногами, воскрешаючи щем утрати, але й гордість за наших прапращурів (В.Коломієць).
    Сталева каска, очі карі, — такою, пісне, будь — моя! (В. Сосюра)
    Скільки оком, брате, глянеш, то й Верховина, та яка ж зелена, мила серденьку вона (П. Усенко).
    Він говорив про речі, повні жаху для мене, так просто й спокійно, як жайворонок кидав на поле пісню... (М.Коцюбинський)
    А що вже там казати про людину, яка сама собі господар і творець своєї долі (З часопису).

  4. Серед наведених речень знайдіть складнопідрядне речення з підрядною частиною мети.
    ...В ім'я майбутнього ми не можемо, не маємо права забувати минулого (З часопису).
    Прагнучи пізнати безконечне, наука сама кінця не має (Д. Менделєєв).
    Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці (М. Коцюбинський).
    Особливою моєю турботою було те, щоб серце дитяче не огрублялось, не озлоблювалось, не робилось холодним, байдужим і жорстоким (В. Сухомлинський).
    Як учитель і вихователь я прагнув до того, щоб перекласти в юні серця моральні цінності, створені і завойовані людством протягом багатьох століть (В. Сухомлинський).

  5. Укажіть складнопідрядне речення з підрядною часовою частиною.
    Тим часом зірветься з досади якесь образливе слово, про що потім жалкуєш (З часопису).
    Може, квіти зійдуть, і настане ще й для мене весела весна (Леся Українка).
    Ще не вмерла України і слава, і воля, ще нам, браття молодії, усміхнеться доля (П. Чубинський).
    Навіть тоді, як людина згорить, совість людини продовжує жить (М. Вінграновський).
    На весну кінчає вечірній інститут — інженером буде (О. Копиленко).

  6. Знайдіть серед наведених речень складнопідрядне з підрядною означальною частиною.
    Зоря упала, загубилась в травах, неначе доля в лініях долонь (Б. Грищук).
    Так для сонечка осінь убралася, мов цариця у свято врочисте (Леся Українка).
    Так земля осінньої пори розкриває свої дари, вдячна за любов людську й за працю (М. Подолян).
    Дід так страшенно кричав від болю, що листя на дубах шелестіло (О.Довженко).
    Той, хто не знає меж своїм бажанням, ніколи не стане справжнім громадянином (В. Сухомлинський).

  7. Частини якого складнопідрядного речення поєднані сполучним словом?
    Так якось вийшло, що не можна було не піти (Леся Українка).
    Смереки так тісно збилися в купу, що трудно було пролазить між їх шершавими пнями (М.Коцюбинський).
    Ніколи не прагни вгадати, яких слів від тебе хтось очікує (В.Сухомлинський).
    Ох, досі не можу повірить, що ти вже не любиш мене! (Леся Українка)
    Як прикотилася до нашого села війна, мені ще тільки п'ятнадцятий минав... (В.Сичевський)

  8. Виберіть складнопідрядне речення з підрядною частиною міри і ступеня.
    Над голубими вітряками плив журавлиний караван, неначе кликав у дорогу (В.Сосюра).
    Я піду дорогою тією, на якій страждав Ісус від крові, і нехай глумляться фарисеї! (Ю. Дмитренко)
    Хто любить батька, матір і родину, той нелюдом не стане й на хвилину (О. Маковей).
    Чим нижче сідало за Дикі лани розпалене сонце, тим тихше ставало поміж дротами (П.Панч).
    За своєю натурою і за освітою Василь Стус був далеко не тією вузькою людиною, що ятрить у собі національні болі і потихеньку шукає винуватців серед сусідів (Є.Сверстюк).

  9. Визначте, яке складнопідрядне з'ясувальне речення має питальну підрядну частину.
    То сльози радості — хто теє скаже? То сльози смутку — хто те розгада? (М. Рильський)
    Хотів би я знати, про що той струмочок у мріях своїх гомонить між травою? (П. Тичина)
    Ось ви вже підлітки, діти, що чекає вас попереду? (В. Сухомлинський)
    Сумні очі дитини — що може бути важче в складному процесі виховання? (В. Сухомлинський)
    ...Харитя згадала і хвору маму, і чого прийшла (М. Коцюбинський).

  10. Укажіть, яке з речень є складним із підрядною наслідковою частиною.
    Нам ніколи не було легко й просто — тим більше навчилися ми цінувати все досягнуте (В. Коротич).
    Заспіваю чи заграю — з гір покотиться луна (М. Ткач).
    Сніг блищав, аж очі боліли глянути на нього (М. Коцюбинський).
    Зима цього року видалась малосніжною і чимало озимих вимерзло, так що окремі площі довелося пересівати (З газети).
    Дочка моя працює в цегельні, так вона брала у вас ту книжечку й читала вдома уголос... (В. Собко)

  11. Виберіть і охарактеризуйте складнопідрядне речення з підрядною допустовою частиною.
    Світанку наш! Як шкода? Тратимо зміст, що в тобі — в трояндній краплі (В. Барка).
    Чим чорніший пар, тим більша паляниця (Народна творчість).
    На шторм виглядає, хоч хвилі не злі (Т. Севернюк).
    Залізо ржавіє, не знаходячи собі застосування, стояча вода цвіте, а на холоді вкривається кригою, розум же людини, не знаходячи собі застосування, хиріє (В. Сухомлинський).
    Чим я маю привернути серце милої, — не знаю! (Леся Українка)

  12. У якому реченні ЩО виступає сполучним словом?
    Я тобі сказати хочу, друже, як я вгору східцями ступав і що мрій своїх дитячих, дужих я не розгубив, не розплескав (С. Крижанівський).
    Ми будемо сьогодні говорити про те, що мали б говорити давно (І. Цюпа).
    Пам'ятай, що книги — це тисячолітня мудрість людини (В. Сухомлинський).
    Своїм життям ми довели не раз, що нас ведуть не вигода, не користь — серця гарячі, плюс — ентузіазм (Є. Летюк).
    Здавалось, що якийсь чарівник, як у казці, убрав дерева в щирозолоті шати (М. Коцюбинський).