Синтаксис
Складна синтаксична конструкція. Варіант 1


    Інструкція
  1. Виберіть складну синтаксичну конструкцію з підрядним і безсполучниковим зв'язком.
    Ті, хто пливтимуть за мною, будуть чути: над нами з радості ангели схлипнуть (В. Китайгородська).
    Щоб ти, ясеню, став ще вищий, а ти, ружо, красніша, а ти, парубче, сміливіш, а ти, дівко, миліша (В. Китайгородська).
    Ходить вересень в селі, а літо осені питає, де поділись журавлі (В. Китайгородська).
    Пливе над світом осінь, як медуза, і мокре листя падає на брук (Л. Костенко).
    Моя любове! Я перед тобою. Бери мене в свої блаженні сни, лиш не зроби слухняною рабою, не ошукай і крил не обітни (Л. Костенко).

  2. Знайдіть складнопідрядне речення із однорідною підрядністю.
    Я син народу, що вгору йде, хоч був запертий в льох (І.Франко).
    Благословляючи твоє життя, у трудну виряджаючи дорогу, яку пораду чи пересторогу я кращу дам, ніж дав собі ти сам... (М. Рильський)
    Й полинові дні, й хмелем повиті, повідходять за обрії часу, що з тобою разом пережиті, коли пили на двох одну чашу (А. Дущак).
    Мамо, як добре, що ти мені дарувала все, чого в небутті мені бракувало, світ цей коханий — вітальні й прощальні шати: силу кохати, вміння прощатись, змогу — прощати... (С. Йовенко)
    Я й сьогодні не знаю, хто там ходить в саду, як я щастя впізнаю, де кохання знайду? (Є. Летюк).

  3. Прочитайте речення і вкажіть, до якого типу складних синтаксичних конструкцій воно належить.
    Чи може людина бути щаслива, якщо життя її перетвориться в бездушне споживання радощів, якщо вона не знає, який важкий, тернистий шлях веде до джерел цього потоку радощів... (В. Сухомлинський)

    Складнопідрядне речення з неоднорідною підрядністю.
    Складнопідрядне речення з послідовною підрядністю.
    Складнопідрядне речення з однорідною і послідовною підрядністю.
    Складнопідрядне речення з однорідною підрядністю.
    Складнопідрядне речення з неоднорідною і однорідною підрядністю.

  4. Вкажіть, яке з речень відповідає схемі: [ ], ( ), ( ).
    Для того щоб кожен вихованець був другом, товаришем, братом своєму співвітчизникові, щоб виріс справжнім громадянином, ми з особливою увагою дбаємо про те, якими синами та дочками виростуть наші діти (В. Сухомлинський).
    Дай же руку, бо життя — це тільки мить, якій в вічності у час свій зазоріть (А. Дущак).
    О ціно, що платить довелося, щоб всміхалася нині дитина, щоб на сонці іскрилось колосся, не журилася в лузі калина... (Р. Братунь)
    Книги — морська глибина: хто в них пірне аж до дна, той, хоч і труду мав досить, дивнії перли виносить (І. Франко).
    Вогонь у хаті твого дитинства, вогонь у твоєму серці, в споминах, де й досі зостався пломінкий жар, не погас, і ти завжди можеш роздмухати його і, стежачи, як поймається то срібним, то золотистим, грітись... (Є. Гуцало)

  5. У якому з наведених речень неправильно розставлено розділові знаки?
    Колисав мою колиску звук підгірської трембіти, що від неї зорі меркнуть, і росою плачуть квіти (Б. Лепкий).
    Співаю те, що в світі бачу, що в серце або в мозок впало, то засміюся, то заплачу, сміху немного, сліз немало (Б. Лепкий).
    Бийте в дзвін, бийте в дзвін на тривогу, щоб збудився малий і великий, щоб до праці метнувся усякий, щоб не було на рятунок пізно... (Б.Лепкий)
    Ти не дивись, що буде там, чи забуття, чи зрада: весна іде назустріч вам, весна в сей час вам рада (О. Олесь).
    Краще нам німими стати, легше гори нам нести, ніж тебе розіп'ясти, наша мово, наша мати! (О. Олесь)

  6. Визначте, до якого типу синтаксичних одиниць належить уривок.
    Нехай ідуть одвічними шляхами планети в чорній глибині, нехай однаково чоло з димами схиляють в море наші дні, нехай у лапах вашої гордині в безодню тріпає земля, — на бій із вами виступить однині душа знеможена моя! (Т. Осьмачка)

    Речення з сурядним і безсполучниковим зв'язком.
    Період.
    Складне речення з сурядністю і підрядністю.
    Надфразна єдність.
    Речення з сурядним, підрядним і безсполучниковим зв'язком.