Зв'язне мовлення
Лінгвістика тексту. Варіант 1


    Інструкція
  1. Продовжте речення: «Текст — це...».
    ...граматично організована одиниця мови, яка складається з одного або кількох слів і виражає закінчену думку.
    ...граматично організована одиниця мови, частини якої нерівноправні за змістом і об'єднані в одне ціле за допомогою підрядних сполучників і сполучних слів.
    ...складне речення, частини якого рівноправні за змістом і граматично поєднуються сурядними сполучниками.
    ...складне речення, частини якого з'єднуються в одне граматичне та смислове ціле не сполучниками і сполучними словами, а лише інтонацією.
    ...повідомлення, яке складається з кількох чи багатьох речень, характеризується змістовою і структурною завершеністю і певним ставленням автора до змісту висловлення.

  2. Продовжте речення: «Комунікативна мета тексту (те, заради чого його створено) — це...».
    ...тема тексту.
    ...головна думка тексту.
    ...підтема тексту.
    ...мікротема тексту.
    ...заголовок.

  3. Визначте жанр тексту.
    У посібнику подано оригінальну систему роботи над самостійним написанням твору та переказу — основними формами державної підсумкової атестації. Вміщено творчі завдання, тренувальні вправи, поради, що полегшать підготовку до написання творчих робіт.
    Призначений для учнів і абітурієнтів, учителів і методистів. Буде корисним викладачам і студентам-філологам.

    Анотація.
    Памфлет.
    Публіцистична стаття
    Дискусія.
    Оповідання.

  4. З'ясуйте, до якого різновиду опису належить текст.
    По праву руч від вас збігає вниз шлях, в'ється поміж деревами. По ліву — яри, непролазні хащі, а прямо перед вашими очима розіслалася долина. Над річкою — село з білими хатками та вишневими садками (За Панасом Мирним).

    Портрет.
    Стан середовища.
    Інтер'єр.
    Опис місцевості.
    Характеристика предмета, людини, явища.

  5. Визначте, який із поданих варіантів становить текст.
    Українська мова в світі. Возвируй у Слово. Секрети української мови. Як народжується слово. Барви української мови.
    Слово — найтонше доторкання до серця, воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розжареним залізом, і брудом. Мудре і добре слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане і нетактовне — приносить біду (В.Сухомлинський).
    Мова й мовлення, звуки і букви, слово й словосполучення, речення й текст, стиль і жанр.
    Як добрий чорний хліб для їжі і як прозора джерельна вода для життя, так нам потрібне пристрасне, вихоплене з-під громів і з-під самого сонця слово, зіткане з мужності і ніжності, з перехресних тривог і хрещатого цвіту надій (М. Стельмах).
    Рідна мова, солодкі звуки, пружне слово, мовний скарб, мова-взірець.

  6. З'ясуйте недолік у побудові тексту.
    Про вибір професії я почала замислюватися три роки тому. А сталося це випадково. Одного разу мені забажалося когось підстригти. Смішно, звичайно, але це було так. Я підстригла свою молодшу сестричку. На щастя, стрижка вийшла гарною. З того часу я почала думати про свою майбутню професію.
    Улітку я поїхала в лагер праці і відпочинку. За місяць наші хлопці позаростали волоссям і стали схожі на дівчат. І тоді я вирішила ризикнути. Через пару днів хлопці ходили, як «новенькі». Всім сподобалася моя «майстерність». Я вирішила стати перукаром, творцем краси, що приносить людям радість.
    Усі люди, особливо прекрасна половина — наші жінки, — бажають бути гарними. І в цьому допомагають їм перукарі. Я хочу придумувати такі зачіски, які б подобалися і личили всім жінкам. Сподіваюсь, що моя мрія здійсниться (З учнівського твору).

    Невідповідність темі. Наявність елементів змісту поза темою.
    Відсутність змістового зв'язку між частинами тексту.
    Наявність мовленнєвих помилок.
    Відсутність належної аргументації.
    Між реченнями немає послідовності викладу теми.