Головна » Статті » Розробки уроків » Мова |
Урок 3 Тема: ЧАСТИНИ МОВИ, ЇХ ЗНАЧЕННЯ ТА ГРАМАТИЧНІ ОЗНАКИ Мета: повторити відомості про частини мови; розвивати вміння виділяти частини мови в реченні, визначати їх граматичні ознаки; виховувати людяність. Обладнання: підручник, робочий зошит для 8 класу. Хід уроку І. Організаційний момент (повідомлення теми і мети уроку) ІІ. Мотивація навчання школярів (повідомлення завдань уроку) ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів 1. Перевірка домашнього завдання (вправа 38, ст. 23). Виховання любові до рідного краю, до рідної культури, до рідного села чи міста, до рідної мови – завдання першочергового значення. І немає потреби це доводити. А як виховати цю любов? Вона починається з малого: з любові до своєї сім’ї, до свого дому, до своєї школи. Поступово розгалужуючись, ця любов до рідного переходить у любов до своєї країни, її історії, її минулого і майбутнього, а потім до всього людства, до загальнолюдської культури. Тип мовлення – роздум. Тема – виховання любові до рідного краю. Основна думка – виховання любові до рідного краю починається з любові до сім’ї, дому, школи. 2. Бесіда з учнями: - Які частини мови ви знаєте? - На які дві групи поділяються частини мови? - Які частини мови є іменними? - Які граматичні ознаки є в іменних частинах мови? - Які форми дієслова ви знаєте? - Яку роль відіграють службові частини мови? 3. Вправа 14, ст. 13. Запишіть подані іменники в чотири стовпчики за відмінами. Ваза, сокіл, послідовність, ягня, село, здобич, промова, оленя, левеня, сіль, прізвище, валіза, вітер, кроленя, огорожа, спорідненість, теля, довірливість, лікування, пітьма, звання, ілюстративність, праця, ім’я.
Якщо ви правильно виконали завдання, із третіх букв записаних іменників складеться прислів’я. (Золота клітка солов’ю неволя) 3. Вправа 24 з робочого зошита, ст. 11. Вставте, де потрібно, пропущені букви і над кожним словом надпишіть, яка це частина мови: І – іменник, Прикм. – прикметник, З – займенник, Д – дієслово, П – прийменник, С – сполучник. І П Прикм. І Д З З З П І Вступ до ораторської промови є те саме, що для тіла Прикм. І І Д Прикм. С Прикм. людського голова. Вступ є найпомітнішою й найвідчутнішою І З Д П Прикм. І З С Д С частиною: його слухають з більшою увагою, він або привертає, або Д І І відволікає увагу слухачів. 4. Вправа 27 з робочого зошита, ст. 12. Від поданих дієслів утворіть можливі форми дієприкметників і дієприслівників. Промовляти – промовляючий, промовляючи. Промовити – промовлений, промовивши. Замерзати – замерзаючий, замерзаючи. Замерзнути – замерзлий, замерзнувши. Змалювати – змальований, змалювавши. Змальовувати – змальовуючий, змальовуючи. 5. Вправа 19 підручника, ст. 14. Запишіть у три стовпчики подані словосполучення: а) з якісними прикметниками; б) з відносними прикметниками; в) з присвійними прикметниками. Найкращі знання, шкіряне взуття, Оленчина усмішка, штучні квіти, теплий вересень, сестрин велосипед, пшеничне зернятко, приємний смак, ластівчине крило, піщаний острів, Андрієві оцінки, солом’яна стріха, нестерпний холод, запашна ожина, бабусине печиво, кленове листя, струнка береза. Якщо ви правильно виконали завдання, із других букв записаних іменників складеться пропущена частина у вислові В.Коротича: «Людина, не позначена любов’ю, не може звести серце для добра».
V. Підсумок Бесіда: - Скільки частин мови є? - На які дві групи поділяються усі частини мови? - Наведіть приклади слів різних частин мови. VII. Домашнє завдання: вправа 22, ст. 15. Запишіть словосполучення з числівниками в такій послідовності: а) з власне кількісними; б) зі збірними; в) з дробовими; г) з неозначено-кількісними; ґ) з порядковими. Сімнадцять гвоздик, десятеро кроленят, одна шоста сплаву, кілька оцінок, перша квітка, троє студентів, півтори груші, два оповідання, кільканадцять в’язок, друга осика, тисяча селян, одна третя палиці, п’ятеро каченят, двісті вісімдесят перший день. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 7195
| Теги: |