Головна » Статті » Розробки уроків » Мова

8 клас. Складні орфограми, вивчені в 5 - 7 класах

Урок  4

Тема:  СКЛАДНІ ОРФОГРАМИ, ВИВЧЕНІ В 5 - 7 КЛАСАХ

Мета:  повторити найскладніші орфограми у написанні частин мови; розвивати вміння визначати і пояснювати їх; виховувати самостійність у навчанні.

Обладнання: підручник

Хід уроку

І. Організаційний момент (повідомлення теми і мети уроку)

ІІ. Мотивація навчання школярів (повідомлення завдань уроку)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 22, ст. 15).

Запишіть словосполучення з числівниками в такій послідовності: а) з власне кількісними; б) зі збірними; в) з дробовими;    г) з неозначено-кількісними; ґ) з порядковими.

Сімнадцять гвоздик, десятеро кроленят, одна шоста сплаву, кілька оцінок, перша квітка, троє студентів, півтори груші, два оповідання, кільканадцять в’язок, друга осика, тисяча селян, одна третя палиці, п’ятеро каченят, двісті вісімдесят перший день.

Власне кількісні

Збірні

Дробові

Неозначено-кількісні

Порядкові

Сімнадцять гвоздик

Десятеро кроленят

Одна шоста сплаву

Кілька оцінок

Перша квітка

Два оповідання

Троє студентів

Півтори груші

Кільканадцять в’язок

Друга осика

Тисяча селян

П’ятеро каченят

Одна третя палиці

 

Двісті вісімдесят перший день

Якщо ви правильно виконали завдання, з других букв записаних іменників складеться початок прислів’я «Вперта праця все переможе».

2. Вправа 18, ст. 14.

Спишіть речення, вставляючи пропущені букви в закінченнях прикметників.

1. Червоні, жовтогарячі й жовті веселчині смуги були такі ясні, наче горіли тихим полум’ям. 2. Перед товстим монастирським муром берег поріс бур’яном. 3. Попід гаєм зеленесеньким та біжить коник воронесенький. 4. Зоря моя вечірняя простилає останні смуги на хисткій воді. 5. Мені здається, що стою на дні у велетенськім, глибочезнім морі.

3. Вправа 28, ст. 18.

   І        дієвідміна      ІІ

Вони                      -уть, -ють                -ать, -ять

Запишіть у два стовпчики подані дієслова: а) з буквами е, є в закінченні; б) з буквою и в закінченні.

Оздобимо, знаємо, перемагаєш, смалиш, звикаємо, робите, крутите, вибираємо, з’явишся, світишся, плачеш, розбудите, дивуєш, одягатимеш, стримаємо, вигадуєш, чистите.

Е, Є

И

Знаємо

Оздобимо

Перемагаєш

Смалиш

Звикаємо

Робите

Вибираємо

Крутите

Плачеш

З’явишся

Дивуєш

Світишся

Стримаємо

Розбудите

Вигадуєш

Одягатимеш

 

Чистите

Якщо ви правильно виконали завдання, із других букв записаних дієслів складеться початок прислів’я:  «Не вилити з моря води, не викинути з пісні слова».

4. Вправа 40, ст. 25 (усно).

Розкрийте дужки.

1. Тече вода (із)за (із-за) гаю та (по)під (попід) горою. 2. З(по)між (з-поміж) гіллястих білих дерев вийшов олень. 3. Геть (по)над (понад) морем, над хвилями білими, в’ються, не спиняться чаєчки білії. 4. Яблуко лежить (переді)мною (переді мною) – світле, аж прозоре, мов янтар. 5. (Під)час (під час) грози знявся поривчастий вітер.

5. Вправа 42, ст. 25.

Гол. (голосний), Пр. (приголосний)

Гол. В гол.

Пр. У пр.

Гол. В 1 пр.

Гол. (пр.) У 2 пр.

Гол. (пр.) У в, ф.

Запишіть у два стовпчики подані словосполучення: а) з прийменником у; б) з прийменником в.

Додав (у, в) куліш, поставила (у, в) піч, кинули (у, в) озерце, ходили (у, в) ліс, вдивлялась (у, в) вікна, (у, в) інший салат, поцілив (у, в) паркан, залишив (у, в) спадщину, відлітає (у, в) вирій, поїдемо (у, в) Севастополь.

у

в

Додав у куліш

Поставила в піч

Вдивлялась у вікна

Кинули в озерце

Поцілив у паркан

Ходили в ліс

Залишив у спадщину

В інший салат

Відлітає у вирій

Поїдемо в Севастополь

Якщо ви правильно виконали завдання, з останніх букв останніх записаних слів словосполучень складеться початок прислів’я «Шануй честь змолоду, а одяг знову».

6. Вправа 31, ст. 19 для самостійного виконання.

І. Прочитайте текст, доберіть до нього заголовок. Спишіть, вставляючи пропущені букви.

Наші предки звіряли свій час не лише за першими півнями. У добрій нагоді їм ставали рослини. Пригадую, як похмурого досвітку я з мамою пішов збирати гриби до лісу. Як на зло, грибів майже не було. Нудивсь я, надокучаючи, що вже час вертатися додому. «Рано ще, - заспокоювала мама. – А якщо хочеш упевнитися, то ходімо до болітця, і я скажу тобі, котра година».

Ми підійшли до тихої заводі, густо вкритої широким листям латаття. Поверх води бубнявіли напіврозтулені голівки лілій. Оглянувши їх, мати сказала: «Ось дивись: якщо голівки квітів почали розпускатися, ще тільки шоста ранку, а ввечері квіти стулюються о сьомій».

Тоді я не повірив маминому прогнозові. Але невдовзі з годинником перевірив і переконався: неньчине передбачення цілком справдилося.

VI. Підсумок

Бесіда:

-          Про які орфограми говорили на уроці?

VII. Домашнє завдання: вправа 30, ст. 19.

Запишіть у три стовпчики подані словосполучення з прислівниками: а) ті, що пишуться разом; б) ті, що пишуться через дефіс; в) ті, що пишуться окремо.

Знайдеш деінде, усього-на-всього кущ, хвилюються все одно, звик більш-менш, усміхається час від часу, напам’ять вивчи, ойкає щодня, звалив з розгону, з’являються де-не-де, підуть нога в ногу, стали пліч-о-пліч,  звикнув одразу, кинулися врізнобіч, вирушили вранці-рано, стихне кінець кінцем, знайду коли-небудь, зітхає раз за разом, з’ясувалося давним-давно, вщух опівночі, заберіть додому.

Якщо ви правильно виконали завдання, із других букв перших записаних слів складеться продовження вислову Панаса Мирного «Рідний батько – це …».



Категорія: Мова | Додав: ychitel (23.07.2012)
Переглядів: 5605 | Рейтинг: 4.0/1