8 клас. Двоскладні й односкладні речення - Мова - Розробки уроків - Каталог статей - Допомога учням, студентам, учителям
Головна » Статті » Розробки уроків » Мова

8 клас. Двоскладні й односкладні речення

Тема: ДВОСКЛАДНІ Й ОДНОСКЛАДНІ РЕЧЕННЯ

Мета: повторити відомості про односкладні речення; розвивати вміння розрізняти дво- й односкладні речення, визначати вид останніх; виховувати патріотизм, гуманність, повагу до історичного минулого.

Обладнання: Тлумачний словник, мультимедійний проектор, ноутбук, колонки; презентація «Двоскладні й односкладні речення», робочі друковані зошити для учнів, картки оцінювання; текст пісні «Гамалія».

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Вітання.

2. Запис числа, «Класна робота».

3. Ознайомлення з картками оцінювання.

У кожного з вас лежать на партах картки оцінювання, де за кожен вид роботи ви можете отримати бали, загальна сума яких буде становити оцінку за урок. Розглянемо їх.


ІІ. Мотивація навчання школярів

Визначення теми, мети уроку.

Перш ніж ми почнемо працювати, давайте визначимо тему уроку.


Відповіді учнів.

По чому ви визначили тему? Які речення називаються двоскладними, які односкладними?

Відповіді учнів.


ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.  Слово вчителя.

Протягом уроку ви отримаєте багато інформації, яка допоможе вам у написанні домашнього завдання.

2.  Випишіть у табличку спочатку номери односкладних речень, а потім – двоскладних.



1. Багато клопоту завдавав Устим Кармалюк царському урядові. 2. У солдатах пробув Устим лише місяць і втік. 3. Кілька разів його ловили, кидали в тюрму. 4. Але йому завжди вдавалось втекти і повернутись у рідні місця. 5. Багато розповідали про допомогу Кармалюка бідним. 6. Одного разу селянин, залишившись без вола, орав поле коровою. 7. Аж підходить до нього Устим і дає гроші. 8. – Купиш собі на ці гроші гарні воли. 9. Тому-то селяни завжди були на боці свого захисника. (З народних переказів)


                                                                   



Підставте у табличку букви і прочитаєте, як називав бідний люд Устима Кармалюка.


                                                                   



3. Розповіді учнів про Устима Кармалюка + перегляд слайдів.


                                                                   



             Легендарний Кармалюк народився в сім'ї кріпака. У віці сімнадцяти років його забрали до двору пана Пігловського. Хлопець був роботящий, але непокірний. Поміщик Пігловський не міг пережити того, що його власний раб не дозволяв собою потурати, а тому вирішив позбутися Устима і віддав його на 25 років до царської армії. Устим тікає. А опинившись на волі, формує і очолює повстанський загін селян.
             З цього часу на Поділлі активізується селянський рух, на чолі якого стояв Устим Кармалюк. До його загону приєднались втікачі з царської армії. В різних подільських містах спалахують повстання. Прості люди щиро любили Кармалюка і завжди давали йому пристановище, харчі та іншу поміч.
             За словами тих, хто знав або бачив Кармалюка, Устим був не дуже високий, але плечистий, незвичайно сильний, дуже розумний лицар. Не любив розбійників, сильно карав даремних злодіїв. Житель с. Гуменці Мисливський згадує, що одного разу Кармалюк відібрав багато золота в місцевого здирці і роздав бідним, обірваним жінкам, що йшли по дорозі. На прощання сказав: «Беріть золото, хай діти ваші вдома не плачуть… Як мене десь вб'ють, споминайте Кармалюка…».



              Кілька разів жандарми арештовували Кармалюка, і весь час він утікав. Один із знаменитих випадків втечі, коли восени, під час нічної бурі, Кармалюк виламав ґрати, зібрав сорочки всіх співкамерників і зв'язав їх у довге полотнище. До кінця прив'язав камінь і закидав за частокіл в'язниці. По цьому висячому мосту, прямо з вікна за огорожу один за одним перебралися усі в'язні — ранком камера була порожня.



               Іншим разом у в’язниці Кармалюк розібрав стелю в своїй камері і втік.



               Під час однієї втечі його поранили і прикували до кам'яного стовпа у вежі Юлія II, яку в народі прозвали Папською, а після ув'язнення в ній Устима — Кармалюковою. Взимку 1824 року його покарали 101 ударом батога, затаврували розпеченим залізом і знову відправили етапом у Сибір, звідки він також утік.
              Та одного разу Устима Кармалюка чекала засідка. Убили його срібним ґудзиком, бо вважали характерником (чарівником).



               Тіло ватажка довго возили селами, щоб залякати селян. Поховали Устима Кармалюка в Летичеві, де 1974 року на постаменті-валуні поставили 5-метровий пам'ятник.
Допитавши 2700 осіб, урядова комісія встановила, що Кармалюк підняв на боротьбу 20 тисяч повстанців, які здійснили понад тисячу наступів, а все відібране у панів майно роздавали бідноті.

               4. Словникова робота.



               Давайте з’ясуємо, кого називають оборонцем?
               У «Тлумачному словнику сучасної української мови» слово оборонець трактується так: ОБОРОНЕЦЬ, -нця, ч. 1. Той, хто обороняє, захищає кого-, що-небудь від нападу, ворожих дій і т. ін.; захисник. // Той, хто не допускає кривди над ким-, чим-небудь, заступається за кого-, що-небудь; заступник, захисник.
              Як називаються слова заступник, захисник щодо слова оборонець? (Синоніми)

               5. Розгляд таблиці «Односкладні речення».



                6.Фізхвилинка-пісня.












    Недавно ви з літератури вчили уривок з поеми Т.Г.Шевченка «Гамалія». Чи можна його вважати героєм? Чому? Давайте зараз заспіваємо пісню. Вдумуйтеся в слова пісні, вони вам допоможуть у подальшому виді роботи.

    (Звучить пісня)


                7.Розв’язання тестів.



1. Укажіть, на які групи поділяються односкладні речення:

         о) Прості, складні, неускладнені, неповні;

         б) Безособові, узагальнено-особові, означено-особові;

         р) З головними членами речення – підметом або присудком.

2. Знайдіть односкладне речення з головним членом – присудком:

         а) Зима. Криниця. Стук обмерзлого відра;

         к) Повний місяць похиливсь над гаєм;

         б) Вовчицею ніч за вікном чигала;

         о) Не оплакуй ні мрій, ні згадок...

3.Виділіть означено-особове речення.

         а) Їдуть довго душними вулицями;

         б) Цілую всі ліси;

         в) Ой, поділять тебе, земле, поділять;

         г) Кирила поведуть на край міста.

4. Вкажіть узагальнено-особове речення

         й) Прилітають до нашого поля із далеких країв журавлі;

         ф) У двері стукають;

         в) Не корю, не нарікаю, прикрих слів не говорю;

         і) За добро добром платять.

5. Позначте називне речення.

         а) Немає пісні без любові;

         с) Людська недоля вразила його серце;

         ч) Життя у лісі було цікавим;

         н) Пізнє літо.

6. Позначте 3 безособові речення, головний член яких виражений безособовим дієсловом.

         а) Писати тільки правду;

         г) Надворі світає;

         у) Поволі визорювало;

         д) Взимку рано темніє.

Якщо ви правильно виконали тести, то з отриманих відповідей дізнаєтеся ім’я ще одного легендарного борця за справедливість.


РОБІН ГУД

Робін Гуд — герой англійських балад відомий, як розбійник, що існував у XIV столітті із групою своїх розбійників у Шервудському лісі поблизу Ноттінгему.

Робін Гуд боровся за справедливість: він грабував багатих і роздавав награбоване бідним людям. Крім того, Робін Гуд відомий як неперевершений лучник Англії тих часів.




              7. Бесіда з учнями:

              - Що є спільного між Устимом Кармалюком, який жив у 18 столітті, Робіном Гудом (14 століття), Гамалією (17 століття)? (Вони допомагали тим, хто попав у біду).
              - Яких ви ще знаєте людей з історії, що не були байдужими до біди ближнього? Костянтин Острозький (створював школи, бібліотеки для бідних), Криштоф Косинський (піднімав повстання селян, боровся за права бідняків).

               8. Групове завдання: текст-акротвір.

               Зараз напишемо невеликий твір про оборонців рідного краю, захисників справедливості, справжніх друзів тих, хто потрапляв у біду. Але записувати твір треба, використовуючи односкладні речення. Визначити їх вид. Твір наш незвичайний. Це твір-акротвір.



Вам подано зразок акротвору, який називається… відповіді учнів.

Коли я читатиму твір, уважно подивіться і знайдіть односкладне речення, визначте його вид.

Гамалія, за однойменним твором Т.Шевченка, – узагальнений образ козацького ватажка.

Адже, за дослідженням істориків, хоч й існував отаман Гамалія, але він не ходив походом у Візантію.

Ми небагато знаємо про події минулого.

Але  народні пісні, легенди, перекази, літописи доносять до нас уроки історії.

Легендарний ватажок Гамалія не залишив на тортури і смерть своїх побратимів, "зібрав хлопців та й поїхав братів визволяти”.

І наслідуємо приклад мужності, відваги, вірності і відданості, бажання допомогти тим, хто потрапив у біду.

Я згодна зі словами Тараса Шевченка: "Слава тобі, Гамаліє, …що не дав ти товариству згинуть на чужині!”

 

Ви будете писати невеликими реченнями, складати твір будемо парами, як сидите за партами.

Г

А

М

А

Л

І

Я

 

К

А

Р

М

А

Л

Ю

К

Через деякий час перевірити написане учнями.

Давайте зачитаємо те, що встигли записати.

Оцінювання

Давайте підведемо підсумки оцінок, які ви отримали. Підрахуйте свої бали. Хто отримав10 – 12? 7 – 9?




            IV. Домашнє завдання.

            Домашнє завдання буде на вибір: дописати твір, вправа 183 (Прочитати текст. Визначити граматичні основи речень. Дати відповіді на запитання.), або 220 (Подані двоскладні речення переробіть на синонімічні односкладні та запишіть. Підкресліть граматичні основи.), або написати ще один акротвір про себе, використовуючи односкладні речення.

            V. Підсумок уроку.


             Що кожен з вас нове взяв собі з уроку?
             Що найбільше запам’яталося?


Презентацію до уроку див. тут.



Категорія: Мова | Додав: ychitel (18.09.2012)
Переглядів: 11448 | Рейтинг: 0.0/0