Головна » 2012 » Травень » 15 » Організація самостійного вивчення учнями матеріалу за підручниками
13:19
Організація самостійного вивчення учнями матеріалу за підручниками
Організація самостійного вивчення учнями матеріалу за підручниками

Самостійне вивчення матеріалу за підручником здійснюється за допомогою різного роду завдань. Ці завдання можуть бути дуже різноманітними за складом виконуваних дій і за ступенем самостійності учнів. Так, вивчення матеріалу за підручником може включати:

1.Постановку запитані за змістом параграфа.
2.Відповіді на запитання, поставлені вчителем.
3.Виписування ключових слів. Підбір засобів граматичного зв'язку для побудови тексту за змістом параграфа.
5.Колективне і самостійне складання плану відповіді.
6.Підбір прикладів, аналогічних прикладам у підручнику.
7.Аналіз таблиці в підручнику за запитаннями, даними вчителем чи в підручнику.
8.Самостійне складання таблиць за матеріалом підручника.

Неважко помітити, що в цьому переліку є завдання репродуктивного і репродуктивно-творчого характеру. До репродуктивно-творчих можуть бути віднесені: складання плану відповіді, підбирання прикладів, які її ілюструють, складання плану параграфа. Робота виконується спочатку колективно, потім самостійно.

На уроці, як правило, поєднуються декілька способів вивчення матеріалу за підручником. Наприклад, завдання учням формулюється таким чином: прочитайте спочатку весь текст параграфа, поставте до нього запитання, поділіть його на частини, складіть план, виділіть основну думку кожної частини, підберіть приклади, які її ілюструють, складіть план параграфа. Робота виконується спочатку колективно, потім самостійно.

Самостійне вивчення матеріалу за підручником розвиває такі важливі якості особистості, як здатність до самостійного набуття знань, вміння працювали з навчальною літературою, планувати свою навчальну діяльність, виконувати різного роду записи, сприймати й відтворювати навчально-науковий текст. Кожен вид роботи з підручником — це важливе самоосвітнє уміння, і використання на уроках різних видів роботи з підручником в комплексі сприяє розвиткові здатності до самоосвіти.

Коли учень читає, осмислює й запам'ятовує параграф підручника, він сприймає інформацію в системі, фіксує її в пам'яті, як і при поясненні вчителя. Відмінність полягає в тому, що цей метод вчить самостійному сприйняттю, осмисленню й запам'ятовуванню прочитаного навчально-наукового тексту.

Складаючи відповіді на поставлені вчителем запитання, учень відбирає й осмислює навчальний матеріал у відповідності з запитаннями, при цьому він діє вибірково, особливо якщо запитання спрямовані на з'ясування співвідношень і закономірностей у матеріалі, який вивчається.

Готуючи відповідь за поданим учителем планом, учень осмислює розподіл навчального матеріалу на завершені відрізки (порції), відбирає необхідні деталі у відповідності з планом. Переказуючи матеріал параграфа близько до тексту, школярі набувають навичок усного переказу, акцентують увагу на найсуттєвішому, оволодівають термінологією, науковим стилем мовлення, тренують пам'ять, засвоюють спосіб наукового опису та міркування.

Колективне й самостійне складання учнями плану відповіді вимагає аналітичної діяльності, уміння розподілити текст параграфа підручника на смислові відрізки, осмислити ідею кожного і сприяє розвиткові вказаних умінь.

Підбір прикладів, аналогічних прикладам у підручнику, вимагає актуалізації лексичного та граматичного запасу мовлення школярів, уміння відібрати матеріал у відповідності зі знаннями, які набуваються; при цьому вирішується завдання повторного творчого осмислення навчального матеріалу, його використання на практиці.

Аналіз таблиць у підручнику та їх самостійне складання за матеріалом параграфа чи кількох параграфів, об'єднаних однією темою (при блоковій подачі матеріалу), розвивають уміння аналізувати й систематизувати навчальний матеріал, робити висновки, узагальнення, сприяють формуванню чітких уявлень учнів, більш ефективному запам'ятовуванню навчального матеріалу. Спочатку таблиця складається під керівництвом учителя, потім самостійно за аналогією. Якщо при вивченні частин мови учні разом з учителем склали таблицю «Частини мови», яка відображала принципи розмежування цих категорій, і користувались нею, то при вивченні теми «Головні та другорядні члени речення» їм можна запропонувати самостійно скласти таблицю, яка відображала б принципи розмежування членів речення.

Безумовно, вказаних видів діяльності школярів потрібно навчати, це вимагає певної послідовності в роботі. Так, колективне складання плану параграфа повинно передувати самостійному складанню такого плану. Потрібно навчати також самостійному складанню плану у вигляді розповідних і запитальних речень. Спеціального навчання вимагає складання розгорнутої відповіді за матеріалом параграфа підручника. У залежності від підготовки класу ця робота проводиться як колективно, так і самостійно, і навіть як робота контрольного характеру. Перед написанням розгорнутої відповіді за матеріалом параграфа складається його план. Коли учні набувають навичок самостійного складання плану, учитель знайомить їх із формою складного плану.

За кн. Донченко Т.К. Організація навчальної діяльності учнів на уроках рідної мови. - К.: Фундація ім. О.Ольжича, 1995. - 251 с.


Категорія: Методика | Переглядів: 1764 | Додав: ychitel | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: